Po0108152229
Út0209162330
St03101724 
Čt04111825 
05121926 
So06132027 
Ne07142128 

TECHNOhrátky, ZDRAVOhrátky aneb Příprava na volbu povolání

06.11.2017

Blíží se doba, kdy si žáci devátých tříd budou muset zvolit, jaká bude jejich profesní cesta po ukončení základní školy. Abychom jim jejich rozhodováni usnadnili, zúčastnili jsme se v poslední době dvou zajímavých akcí:

V areálu chroustovického zámku se uskutečnil 5. ročník TECHNOhrátek, které mají za cíl zvýšit zájem dětí o technické profese. Tato škola nabízí celkem sedmnáct učebních oborů, z nichž šest jsme si mohli „osahat“. Během dopoledne jsme zkoušeli své dovednosti a řemeslnou zručnost - v truhlářské dílně jsme frézovali dřevěné výrobky a učili se poznávat různé druhy dřeva, v zahradě si děti zasadily 3 druhy bylinek, navštívily včelaře a prohlédly si některá domácí zvířata. U zedníků jsme soutěžili ve skládání zámkové dlažby a stavění komína. V kuchyni poznávali koření podle vůně, vyráběli preclíky a zdobili perníčky, které byly moc dobré, takže jsme je hned snědli J. Na posledním stanovišti v moderně vybavené autodílně se kluci naučili během chvilky vyměnit kola u osobního automobilu a zájemci se svezli traktorem. Jízda traktorem měla velký úspěch J.

Tu nejlepší tečku na závěr příjemně stráveného dne přineslo vyhodnocení dovednostní soutěže. V konkurenci 10 škol Pardubického kraje žáci naší školy zvítězili, a děti si tak mohly pochutnat na výborném ovocném dortu.

Přijali jsme také pozvání Střední školy zdravotnické a sociální v Chrudimi a ve středu 25. října 2017 jsme se zúčastnili 1. ročníku projektu nazvaného ZDRAVOhrátky. Vybraní žáci z 8. a 9. ročníku, kteří mají zájem o studium na této škole, měli jedinečnou příležitost vytvořit si představu o tom, co povolání zdravotní sestry obnáší. Děti si zábavnou formou na celkem šesti stanovištích (transfúzní stanice, práce s handicapovanými, první pomoc, chirurgové, zdravý životní styl a chůva v akci) vyzkoušely vyučované obory. Připraveny pro ně byly praktické ukázky, zkoušky jejich manuální zručnosti a také prověření vědomostí. S největší odezvou se setkala velmi realisticky simulovaná dopravní nehoda a simulované účinky drog, ale i výuka Braillova písma. Všechna stanoviště byla výborně připravena a nabízela mnoho zajímavých a akčních aktivit.

Michal Dalecký, žák 9. třídy naší základní školy a jeden ze šesti chlapců, kteří se akce zúčastnili, zhodnotil tento den takto: „ZDRAVOhrátky se mi moc líbily. Z jednotlivých činností mě nejvíc zaujalo řešení následků nehody. S první pomocí už mám zkušenosti ze skautského tábora, a navíc jsem členem sboru dobrovolných hasičů. V budoucnu bych chtěl zachraňovat lidské životy – třeba jako řidič záchranky.“

Jeho výkon zaujal Michaelu Kratochvílovou, manažerku projektu TECHNOhrátky, natolik, že s ním uskutečnila rozhovor, který si můžete přečíst zde: http://www.klickevzdelani.cz/Ve%C5%99ejnost/ZDRAVOhr%C3%A1tky/ID/45388/Dobrovolny-hasic-Michal-Dalecky-vedl-spoluzaky-pri-prvni-pomoci-zranenym-pri-autonehode

Jako velmi příjemný bonus pro nás bylo vyhodnocení obou soutěží, neboť mezi sedmdesáti školáky z jedenácti základních škol chrudimského okresu jsme si odvezli jedno první místo a jahodový dort a jedno druhé místo a velkou bonboniéru.

Také nám je už jasné, že práce ve zdravotnictví není pro každého, ale pouze pro ty, kteří chtějí pomáhat druhým.

A jak hodnotily den ve zdravotnické škole ostatní děti?

· Andrea 1: „Nejvíce se mi líbila první pomoc. Dozvěděla jsem se mnoho nových věcí a upevnilo to moje rozhodnutí vydat se tímto směrem.“

· Lucka: „ Nejvíce se mi líbila první pomoc. Hodně jsem se toho naučila.“

· Adéla: „Nejvíce se mi líbily ukázky chirurgického náčiní a první pomoc. Měli to moc pěkně připravené a díky tomu jsem se toho i hodně naučila.“

· Natka 1: „Nejvíce se mi líbila 1. pomoc (havárie). Bylo to moc hezky vymyšlené. Moc jsem si to užila.“

· Andrea 2: „Líbila se mi práce s transfúzí a stanoviště se zrakovými a sluchovými postiženími. Na škole jsou milí učitelé i žáci.“

· Nikola 1: „Líbila se mi 1. pomoc a chirurgie. Dozvěděla jsem se mnoho informací, které určitě využiju při volbě mého budoucího povolání.“

· Natka 2: „Líbila se mi 1. pomoc (havárie). Naučila jsem se hodně věcí. Měli to moc hezky připravené.“

· Nikola 2: „Líbilo se mi, že jsme si to mohli vyzkoušet v praxi. Učitelé i žáci byli milí. Měli hezky připravenou havárii.

· Tereza: „Líbila se mi přednáška v sanitce.“

Mgr. Ivana Nováková