Školní vzdělávací program
Vážení rodiče,

dovolte mi, abych Vás seznámila s ŠVP na naší základní škole. Určitě jste již zachytili zprávy v médiích, které hovoří o změnách v českém školství. Všechny školy v České republice vytvořily svůj vlastní vzdělávací program. V praxi to znamená, že si vytyčily svůj přístup ke vzdělávání a stanovily si postup, jak připraví své žáky do života.

Kromě předávání vědomostí je úkolem školy vypěstovat v žácích tzv. „klíčové kompetence“, což je vlastně souhrn znalostí, schopností, dovedností a postojů v oblastech jakými jsou celoživotní učení, řešení problémů, komunikace, pracovní prostředí, sociální a občanské vztahy. Jejich zvládnutí pomůže dětem obstát v moderním a rychle se rozvíjejícím světě.

Tomu mají posloužit i tzv. „průřezová témata“ jako osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, ekologie a mediální výchova.

Proto se v souvislosti s ŠVP všichni naši pedagogičtí pracovníci soustavně vzdělávají individuálně i kolektivně. Přednostně jsme se zaměřili na to nejdůležitější: na cizí jazyky (sedm vyučujících z prvního i druhého stupně se dlouhodobě vzdělávalo v anglickém jazyce – projekt Brána jazyků a MEJA), na počítače ( kurzy počítačové gramotnosti prošli postupně všichni učitelé i vychovatelky - od začátečníků až po pokročilé), na nové formy a metody ve výuce jednotlivých předmětů, stranou nezůstává ani oblast výchovná (úzce spolupracujeme s Pedagogicko-psychologickou poradnou v Chrudimi, Střediskem výchovné péče Archa, s odborníky na protidrogovou prevenci, na oblast sexuální výchovy, na prevenci sociálně patologických jevů, na osobnostní i sociální výchovu, pořádáme osvětové besedy pro žáky, ale i pro pedagogy,…)

Dny, kdy mají žáci prázdniny, využíváme k dalšímu proškolování celého pedagogického sboru. Takto jsme všichni absolvovali dvoudenní seminář zaměřený na již zmiňované moderní metody a formy práce, kooperativní učení, vytváření přátelského prostředí a zvýšení aktivity žáků při vyučování. Dále několik jednodenních seminářů týkajících se skupinové práce, projektového vyučování, vedení třídnických hodin, pravidel tříd, prevence sociálně patologických jevů, práce s žáky s poruchami učení a chování, využití interaktivní tabule při výuce….Výuka se tak stává zajímavější, efektivnější a pro žáky atraktivnější.

Doplňujeme také učitelskou knihovnu odbornou literaturou a připravujeme další vzdělávání celého kolektivu v těchto oblastech tak, aby se naši žáci cítili ve škole příjemně, byli pozitivně motivováni k učení a rozvíjely se všechny jejich schopnosti.

Od 1. září 2007 tedy naše škola vyučuje podle vlastního školního vzdělávacího programu. Koordinátorkou tvorby ŠVP je paní učitelka Marie Bruknerová.

Vzhledem k podmínkám školy a na základě podrobné analýzy jsme si stanovili tyto priority: rozvoj komunikace – tedy výuku cizích jazyků, práci s počítačem a internetem, zdravý životní styl – tedy sport , bezpečné a přátelské klima ve škole. Tomuto zaměření jsme samozřejmě přizpůsobili složení vyučovaných předmětů i jejich časovou dotaci.

Našim žákům nabízíme již od páté třídy informatiku (práci s počítačem, internetem), od šesté sportovní hry a ekologii, od sedmé další dva cizí jazyky (německý, ruský a rozšířenou výuku angličtiny), pro osmé třídy seminář z občanské výchovy zaměřený na základní principy demokracie, tolerance a lidskosti, na diskusi o společenských problémech, v šestých a devátých ročnících jsme navýšili hodiny českého jazyka, v devátých i matematiky. Navýšili jsme také počet hodin tělesné výchovy a cizích jazyků na prvním stupni.

Na cizí jazyky klademe zvláštní důraz, a proto jsou všechny třídy při jejich výuce dělené do skupin. Tím vzniká mnohem větší prostor pro komunikaci a individuální přístup k žákům. Většina hodin cizích jazyků je vyučována aprobovaně.

Kromě toho poskytujeme možnost pro další rozvoj nadání a talentu našich žáků v mnoha zájmových kroužcích, které pokrývají téměř všechny oblasti: sport (florbal chlapců i dívek, míčové hry, vybíjená), umění (výtvarné kroužky, pěvecký sbor), kroužky zaměřené na práci s internetem a počítačem, cizí jazyky (německý, anglický), historii. V každém školním roce funguje na škole 14 - 16 kroužků. Na naší škole působí také oddíl karate, nově taneční kroužek. V loňském roce měla děvčata možnost naučit se tančit břišní tance. Rádi bychom v nejbližší době zřídili keramickou dílnu a školní rozhlasové studio.

Věnujeme se samozřejmě také žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy s poruchami učení a chování, a to nejen při běžné výuce, ale i v nepovinných předmětech, které vedou paní učitelky Koblížková Eva, Kubíčková Marcela a Šmejcová Zuzana.

Zvýšenou pozornost věnujeme prevenci školní šikany a sociálně patologických jevů. Z tohoto důvodu jsme zavedli schránky důvěry, tematické nástěnky na chodbách i ve třídách. Pravidelně je proškolován celý kolektiv pedagogických pracovníků. Osvětu šíříme nejen mezi žáky, ale i mezi jejich rodiče. Provádíme plošná šetření zaměřená na vzájemné vztahy mezi spolužáky, ale také mezi žáky a učiteli. Všichni žáci se společně se svými třídními učiteli podíleli, na vytvoření vlastních pravidlech chování, která se zaměřují právě na vztahy v jejich kolektivu.

Každý rok organizujeme mnoho exkurzí za poznáváním. Zavedli jsme tradici návštěv divadelních představení v Pardubicích. Adoptovali jsme již druhé zvíře v záchranné stanici Pasíčka u Proseče, které si žáci prostřednictvím ankety sami vybrali. Pět let jsme přispívali na vzdělání indickému chlapci, v letošním roce jsme adoptovali indické děvčátko . Vyvíjíme snahu o další úpravu školní zahrady a zvýšení možností jejího širšího využití. Rozvíjíme spolupráci se zahraničním – se školou na Slovensku. Zorganizovali jsme také zájezd do Anglie. V poslední době jsme připravili několik větších výtvarných, hudebních a ekologických projektů přístupných široké veřejnosti, …. A samozřejmě chystáme další.

Při hledání vlastní cesty se opíráme také o názory našich žáků a především vás, rodičů. Kvalitní vzdělávací program lze vypracovat pouze na základě spolupráce všech zainteresovaných stran. Rodiče i žáci mají kdykoliv možnost vyjádřit své názory, návrhy i připomínky. Všechny takto získané informace, podněty a nápady vždy pečlivě vyhodnocujeme a pokud to je možné, také realizujeme. Nebráníme se žádným námětům, naopak přivítáme každý dobrý nápad, abychom mohli i nadále měnit ŠVP podle Vašich přání a představ.

Mgr. Ivana Nováková



Dokumenty ŠVP

:: Ministerstvo školství upravilo a doplnilo vzdělávací standardy (celý článek)